Wednesday 5 October 2011

Tok Batin di ugut

Ada segelintir manusia dari puak-puak tertentu tidak puas hati dengan lapuran polis yang di buat oleh Tok Batin Jamal bin Tah. Dapat khabaran daripada peguam Pakatan Rakyat bahawa aduan diterima dari Tok Batin mengatakan bahawa sejurus selepas lapuran polis di buat, ada beberapa orang yang mengaku mewakili puak-puak tertentu mengugut Tok Batin dan anak-anak buah Tok Batin dan mendesak agar Tok Batin  menarik balik repot yang dibuat.

Berdering-dering talifon bimbit peguam Pakatan Rakyat dengan permintaan dari Tok Batin dan juga anak-anak buah Tok Batin menyuarakan ketakutan mereka dengan ugutan yang di terima.

Tok Batin juga di beritahu bahawa satu lapuran polis balas telah di buat oleh pihak-pihak tertentu dan pihak polis juga telah merakamkan kenyataan dari pihak tersebut. Oleh itu, Tok Batin di beri nasihat agar lapuran yang di buat oleh Tok Batin di tarik balik.

Namum apabila di siasat, pihak polis mengesahkan tidak ada apa-apa lapuran balas yang di buat oleh mana-mana pihak dan polis juga mengesahkan bahawa aduan Tok Batin telah di serah kepada Pejabat Tanah untuk siasatan seterusnya.

Dalam pertemuan terakhir antara Tok Batin dan Peguam Pakatan Rakyat, keputusan telah di buat bahawa lapuran polis tidak akan ditarik balik.

Persoalan yang timbul - mengapa ada puak yang cuak dengan lapuran yang di buat oleh Tok Batin kalau tidak ada apa-apa penyelewengan dalam pemberian hakmilik kepada penduduk kampung? Berani kerana benar ...


NUKILAN,
AMANDA
(Setiausah Peribadi Timbalan Ketua Raub)

No comments:

Post a Comment